Uitgelicht

Door het bundelen van de energie en de ideeën van de leden van GroenLinks in de regio Meierij & Maashorst staat GroenLinks beter op de kaart.

Het aantal GroenLinks leden in de regio Meierij & Maashorst groeit en in steeds meer gemeenten krijgt GroenLinks zetels in de raad. Door initiatief, ondersteuning en samenwerking in de afdeling Meierij en Maashorst wordt GroenLinks een factor van betekenis in alle gemeenten van de regio Meierij en Maashorst. Voor verkiezingen is GroenLinks meer zichtbaar door een gecoördineerde aanpak en gezamenlijke acties. Dit alles leidt tot meer stemmen op GroenLinks bij verkiezingen voor Europa, Nederland, provincies en de gemeenten.

Per gemeente hebben we een contactpersoon, die je op lokaal niveau kan informeren.

Voor Uden: Genoveef Lukassen 06 44 37 32 95
Voor Boxtel: Cent van den Berg 06 15 82 64 41
Voor Meierijstad: René Hildesheim 06 47 93 96 79
Voor Bernheze: Cent van den Berg 06 15 82 64 41
Voor de overige gemeentes, Kwafo Acquaah Arhin 06 21 57 38 76

Zo maakten wij ons huis duurzaam

Door kandidaat-statenlid Daisy Petrona.

Kom van dat gas af, waarschuw niet meer..... Tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Troost je het is te doen, wij hebben het thuis ook gedaan. Toen wij in 2015 ons huis hebben gekocht van de woningbouw, wisten we een ding al heel zeker. We wilde graag zonnepanelen, we wilden ons eigen stroom kunnen opwekken. In eerste instantie hebben we 12 zonnepanelen gehuurd en later toen we het konden, hebben we ze gekocht. En nog 10 extra zonnepanelen laten leggen op een houtenraster, er was geen plek meer op het dak.

Als je zelf nu geen geschikt dak hebt bestaat er ook de mogelijkheid van bijvoorbeeld de postcoderoos, meedoen met kopen van zonnepanelen op andermans dak, maar je kan meedoen door energie af te nemen bij leveranciers die opwekkers van zonne-energie en afnemers bij elkaar brengen.

Nu we dan eigen stroom hadden, stelden we ons zelf de vraag wat kunnen we nu nog meer doen. Voor mij persoonlijk heeft de documentaire “De stille beving” over de huisverzakkingen in Groningen ( https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/maart/stille-beving.html) mijn gedachte om van het gas af te gaan versterkt. Ik schaamde me bij de gedachte dat mijn gas verbruik hun leven zo zuur maakte.

Daarnaast bleek inmiddels onze cv-ketel aan vervanging toe. Onze eerste gedachten, mede naar aanleiding van de informatie voorziening over subsidies https://www.energiesubsidiewijzer.nl ) op warmtepompen, ging onze zoektocht naar oplossingen die kant uit. Want we zouden toch gek zijn als we niet een optie kiezen die mede door de overheid wordt gefinancierd. We hebben serieus gezocht naar informatie over de verschillende warmtepompen, al snel realiseerde wij ons, dat kiezen voor een warmtepomp omdat er subsidie op zit geen juiste keuze was. Mede omdat bleek dat bij sommige pompen je extra maatregelen zou moet nemen als de buiten temperatuur erg koud is. Maar ook omdat je huis erg goed geïsoleerd moet zijn, omdat anders het warmte verlies te groot is.(https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/06/warmtepomp-niet-ideaal-wel-innovati...)

Ons huis is best goed geïsoleerd door de woningbouw voordat wij het kochten, vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Maar goede dakisolatie mist ons huis nog. Op een dag vroeg iemand mij of we ook infraroodverwarming hadden overwogen. Nee, ik wist niet dat dat ook kon infrarood als huisverwarming. Wij kende alleen de infrarood sauna en de optie voor op de badkamer. Opnieuw opzoek naar informatie. We vonden wel gesteld twee bedrijven in de regio waar we konden gaan informeren naar wat het dan was, infraroodhoofdverwarming. Het tweede bedrijf was raak. We hebben daar ervaren hoe fijn de warmte van infrarood is. En na een lang gesprek, onder het genot van de infraroodverwarming, met de eigenaar, hebben we besloten een offerte op te laten maken. (https://www.natuurenmilieu.nl/nieuwsberichten/twee-winnaars-eerste-all-e...)

Sinds 12 januari 2018 zijn wij van het gas af. Ja, ik begrijp dat je nu als lezer graag wil weten wat dat dan wel niet heeft gekost. Maar eerst nog even dit. We hebben 22 zonnepanelen (€8.000), infraroodverwarming (€3.500), 100 liter douche boiler (voor 3 personen), 10 liter plintboiler voor de keuken (€500), aangepaste meterkast (€1.500), inductiekookplaat (€500) aangeschaft. Voor de zonnepanelen hebben wij onze uitgegeven btw terugontvangen. En voor de andere maatregelen €0,-. Het heeft ons om en nabij de €14.000 gekost. De slagroom op het toetje was dat we het gas laten verzegel ook zelf mochten betalen (€120).

Wij besparen 135 euro per maand. Er is dus geen reden meer om het niet te doen!

Maar je ziet het bedrag dat wij hebben uitgegeven is toch wat anders dan dat sommige partijen je doen geloven. Ja, natuurlijk het kan duurder. Maar of dat ook echt nodig is zal erg per huis verschillen.

Wil jij meer weten over wat voor jou situatie mogelijk is , dan zijn de volgende websites of instellingen mogelijk interessant om te bezoeken.

Wat zou de provincie kunnen doen? De provincie kan gemeente ondersteunen bij het informeren van hun burgers, bedrijven en woningbouwcoöperaties. Waar denkt GroenLinks dan aan: Energiehuizen in de regio’s waar iedereen informatie kan vinden, kan zien welke producten er zijn en advies kan vra-gen. Energie Collectieven ondersteunen zodat zij van elkaar leren, grotere collectieve projecten kun-nen oppakken zoals zonnepanelen op andermans dak als die van jezelf niet geschikt is. Leningen be-schikbaar stellen aan gemeenten voor uitvoeren van verduurzamingen van maatschappelijke gebou-wen. De coördinatie oppakken van grote gemeentelijke overstijgende projecten zoals de windmolens langs de A16 en aanspreken van bedrijven.